Sunday, July 25, 2010

Cahaya Ramadan (2)

Sempena Ramadan yang bakal tiba ini, bagaimana dengan persiapan kita? Sama ada dari segi mental, emosi, dan fizikal. Apa kata di samping membuat persedian dari segi faktor-faktor yang disebutkan tadi, kita cuba buat sedikit pembaharuan.

Di sini ingin dicadangkan bahan bacaan yang boleh dibaca sempena Ramadan yang akan datang. Semoga dengan pembacaan ini akan meningkatkan lagi semangat dan memberi motivasi kepada kita untuk menjadikan Ramadan kali ini yang TERBAIK pernah kita lalui.


(1) Judul buku : Indahnya Ramadan di Rumah Kita
Penulis : Dr Akram Ridha
Penerbit : Robbani Pre
ss
Sumber gambar ; Robbani Press

Buku ini memberi info bagaimana kita boleh mempersiapkan diri menghadapi Ramadan sejak bulan Syaaban, cara kita menyambut Ramadan, dan membuat rancangan yang sangat bermanfaat kepada diri dan keluarga.

Malah, fiqih puasa turut dibahaskan dan yang menariknya isi kandungannya disusun secara efektif dengan adanya soalan-soalan kuiz yang terdapat di setiap akhiran bab yang boleh merangsang kecerdasan pembaca mahupun anak-anak.


(2) Judul buku : Life is an Open Secret : Ramadan Special
Penulis : Zabrina A. Bakar
Sumber gambar : http://lifestoryteller.ning.com/


Terdapat 25 kisah ringkas berbentuk motivasi dan kisah dalam kehidupan kita yang dikaitkan dengan Quran dan Hadis. Penulis sangat bijak dalam mengintegrasikan elemen-elemen ini. Perkara yang kita rasakan sangat 'simple' dalam kehidupan sebenarnya membawa makna besar. Anda tidak akan bosan membaca buku ini Insya Allah.


(3) Judul buku : Syoknya... Berpuasa
Penulis : Rajendra Kartawira
Penerbit : PTS
Sumber gambar : klik sini



Apa perasaan anda apabila menatap muka hadapan buku ini? :) Buku ini sebenarnya mengupas perihal puasa dari sudut sains. Buku ini mengandungi 16 bab dan disampaikan secara bercerita atau perbualan sesama ahli keluarga (isteri dan anak-anak bersama ketua keluarga mereka). Buku ini lebih santai dan pembaca mudah memahaminya.

Jika ada di antara pengunjung blog ini yang ingin mencadangkan buku bolehlah tuliskan di ruang komen. Jazakallah :)


Selamat membaca!

No comments: